Millennials denken heel anders over mobiliteit

‘Misschien moeten we onze naam veranderen,’ lacht Daniëlle Kruger, hr-manager van ALD Automotive ‘Want we houden ons ondertussen al met veel meer bezig dan alleen leaseauto’s. We hebben een Mobility Experience Center, waar onze klanten kennis maken met alle trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. We nodigen ze uit om mee te denken over thema’s als duurzaamheid en aantrekkelijkheid als werkgever. Welk beleid past er bij de doelen van de organisatie? En welke plek neemt het mobiliteitsbeleid in? Maar ook kijken we naar de praktische kant en mogelijke oplossingen. Zo kan de klant bij ons ter plekke ook zelf een e-bike proberen.’

‘We hebben veel geleerd van de gesprekken die we met onze eigen werknemers hebben gevoerd. Want als mensen uit meer kunnen kiezen dan alleen de standaard, komen ze met hun eigen oplossingen. Voor de één werkt de ‘traditionele’ leaseauto perfect, de ander kiest een combinatie van occasion lease en OV. Weer iemand anders neemt na de ochtendspits zijn e-bike naar kantoor en reserveert een leaseauto uit de pool om klanten op locatie te bezoeken.’ We noemen dat ‘vrijheid in mobiliteit’.

‘Je merkt wat dat betreft dat millennials trendsetters zijn op het gebied van mobiliteit. Ze groeien op met Netflix en Spotify. Sommigen vinden dat de kosten van de bijtelling en het parkeren niet echt opwegen tegen het plezier van een auto die je helemaal voor jezelf hebt. En als er dan opeens meer collega’s zijn die ’s ochtends fris van hun sportieve e-bike afstappen of na de spits ontspannen met het openbaar vervoer reizen, merk je dat de mobiliteitscultuur van je bedrijf sneller kan veranderen dan je denkt.’

Wil je op de hoogte gehouden worden over de ontwikkelingen in het Groot Schiphol-gebied? Meld je dan hier aan voor het Bijpraatbericht.